Tijdens een etentje met een programmeur hoorde ik voor het eerst van “De Nerdfluisteraar”. Hij vertelde dat hij deze term uit een boek had en dat er maar weinig Nerdfluisteraars zijn. Het was alsof er ineens een lampje aan ging… ik blijk al meer dan 20 jaar Nerdfluisteraar te zijn. Ineens was er een benaming voor datgene waarmee ik op kleine schaal al heel veel bedrijven heb geholpen. “Er is een groot gebrek aan Nerdfluisteraars, zoals jij…”, zei hij.
Wat is een Nerdfluisteraar?
Dit is de vertaler tussen de opdrachtgever en de nerd.
Of zoals de programmeur mij vertelde: “Een IT-er werkt soms zo in z’n eigen technische wereld en veel dingen zijn zo vanzelfsprekend voor hem. Dat ie daar moeilijk buiten kan denken. Zijn opdrachtgever heeft hetzelfde probleem met z’n eigen werk en bij hem ontbreekt de kennis van de nerd. De opdrachtgever heeft daarnaast ook nog vaak te maken heeft met commerciĆ«le doelstellingen, budgetten en belangen. Zij kunnen elkaar soms niet voldoende begrijpen.”
In de praktijk resulteert dit vaak in ellenlange gesprekken, ongewenste of onnodig ingewikkelde oplossingen en soms tot onbegrip of kwade gezichten. En uiteindelijk lopen de kosten (enorm) op. Een goede Nerdfluisteraar is het oliemannetje voor veel bedrijven en nerds.
Wat weet de Nerdfluisteraar?
Dan kan ik alleen op mijn eigen kennis afgaan en die is intussen zeer breed geworden. Als ondernemer, reclame- en web-specialist heb ik vele jaren ervaring opgedaan op allerlei commerciƫle gebieden in combinatie met digitale technieken. Ik begrijp de klant als geen ander en kan dat vertalen in allerlei reclame-uitingen of illustraties. Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden. Als het te ingewikkeld wordt en het niet makkelijk in woorden kan worden uitgelegd, dan kan ik zelfs de hele zaak visualiseren in een presentatie of overzichtelijke info-graphic.
Daarnaast weet ik hoe je kunt ondernemen, waar kansen liggen en hoe je gebruik kunt maken van de digitale systemen. Denk aan de presentatie en werking op internet, apps, maar ook intern met intranet-systemen of andere technische zaken binnen bedrijven en organisaties.
Ik snap de logica en werking van scripts in combinatie met databases, zonder zelf te programmeren. Want daar is de nerd de ster.
Ook speelt overwicht mee, door de ervaring op vele vlakken staat er geen groentje te fluisteren.
De opdrachtgever
Vanaf de jaren negentig vertel ik mijn opdrachtgevers “dat ik niet doe aan moeilijkpraterij”, maar het duidelijk en helder wil houden. Jip-en-Janneke-taal gaat misschien iets ver, het doel is ook om de opdrachtgever meer te laten begrijpen van de IT-omgeving. Dat kan stapsgewijs opgebouwd worden. De opdrachtgever wil ik niet vermoeien met ingewikkelde digitale en Engelse termen, maar ik wil constructief een brug slaan naar de techneut.
Soms probeert een gewiekst IT-er-, webbouwer, programmeur of verkoper ook de opdrachtgever te overbluffen, om hiermee meer omzet en afhankelijkheid te genereren. Mijn kennis van relatief ingewikkelde database-constructies, scripting en andere technische zaken is breed genoeg om daar doorheen te kunnen prikken en een vertaling te maken naar de opdrachtgever.
De nerd
Een nerd is een verzamelnaam voor allerlei technische mensen met zeer veel kennis over digitale technieken. Van een computerexpert, webbouwer tot een systeembeheerder of programmeur. Het is voor de nerd soms een slijtageslag om een opdrachtgever te laten beseffen hoe iets tot stand komt of hoe iets werkt. Het woordenboek van de nerd is een ander dan het woordenboek van de opdrachtgever. Daarbij interesseert het soms de opdrachtgever niet hoe het gemaakt is, ‘als het maar werkt!’
Voor een nerd is dat niet makkelijk en dan is het prettig om met de Nerdfluisteraar te praten. De nerd kan zijn kennis overbrengen, de fluisteraar luistert, filtert en vertaalt het naar de opdrachtgever in begrijpelijke taal. Groot voordeel voor de nerd is dat hij sneller tot het gewenste resultaat kan komen en niet onnodig rondjes loopt omdat de opdrachtgever het niet snapt. Daarnaast is de kennis van de Nerdfluisteraar zo breed, dat er gezamenlijk naar oplossingen kan worden gezocht.
Wat kost een Nerdfluisteraar?
De kosten zijn op basis van uren, hoe ingewikkelder de technieken en wensen, hoe meer tijd zal daar in gaan zitten. Op voorhand zullen er gesprekken plaatsvinden, waardoor een beeld kan worden geschetst van de situatie. Daarop kan een inschatting worden gedaan.
Niet onbelangrijk, de Nerdfluisteraar kan een enorme kostenbesparing opleveren. Omdat de vertaalslag tussen de klant en de IT-er een stuk eenvoudiger gaat worden. De klant kan het op zijn/haar eigen manier kwijt aan de Nerdfluisteraar, de IT-er kan gemakkelijker met de Nerdfluisteraar overleggen. Alleen is deze kostenbesparing achteraf moeilijk te achterhalen, omdat je niet weet hoe het anders was gegaan. De praktijk wijst uit: zonder Nerdfluisteraar hadden de ontwikkelingen veel langer geduurd. De uren van de klant zijn al kostbaar, laat staan die van een IT-er. De kosten van de Nerdfluisteraar zullen een goede investering.
Hoe werkt De Nerdfluisteraar?
In eerste instantie is er een uitgebreid voorgesprek, met de opdrachtgever en de nerd. Dit kan via Zoom, Teams, mail, app, telefoon of gewoon rond de tafel op locatie. Ook de Nerdfluisteraar wil iedereen goed leren kennen. Welke belangen, producten, bedrijfstakken, organisatie-opbouw, ga maar door. Zodat de link gelegd kan worden tussen beide partijen.
Vervolgens kunnen er periodieke afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld meerdere contactmomenten en/of vergaderingen.
De uren worden per vaste periode gefactureerd, denk aan per dag, week of maand. Dit geeft de opdrachtgever ook vrijheid, er kan op elk moment worden opgezegd als alle facturen zijn voldaan. De samenwerking, het gemak, de tijdswinst en geldbesparing moet voor beide partijen de drijfveer zijn om door te gaan.
Voor wie werkt De Nerdfluisteraar?
De Nerdfluisteraar kan worden ingezet door een opdrachtgever, om te communiceren met het digitale bureau.
Maar een digitaal bureau kan De Nerdfluisteraar ook inzetten voor de communicatie met zijn (vaste) klant.
De vertaalslag blijft identiek.
Meer weten?
Bel de Nerdfluisteraar op 085-2006715